Årets intranet

FOA har netop vundet IntraTeams Intranetpris 2017. Vi har været forbi FOA’s intranet team for at høre hvad der skal til for at vinde prisen for årets intranet, og om det er det værd.

Af Ivalo Andreassen

Jeg fik lov til at invitere mig selv til et besøg hos Bitten Eskerod Dige, Andreas Engbo og Richard Holst, på FOAs hovedkontor tæt ved Vesterport station, for at høre lidt mere om processen i konkurrencen om at vinde prisen for årets intranet.

Interviewet foregår i det store Stauninglokale. ”Det var også her vi holdt reception, efter vi havde vundet prisen. For selvom det var os tre, som udgør kernen i FOA’s intranet team og tog imod prisen på vegne af FOA, så er vores intranet helt klart en fælles sag. Vi er ikke en enmandshær der laver intranet. Vi er mange redaktører,” fortæller Richard, da jeg kommer ind i lokalet.

Hvordan finder man på at indstille sit intranet til en intranetpris? ”Det hele startede for tre år siden, hvor min chef og jeg talte om, at vi måske engang skulle indstille os til prisen for årets intranet. Sidste år vandt RealDania, og Per Sommer derfra kender vi, så vi fik sat et møde op. Vi fik en rundvisning på deres intranet og fik blod på tanden. Vi tænkte, at det kunne være sjovt at prøve,” siger Richard.

Screen shots, strategier, brugertests og møder

Alle deltagere skal indstille deres eget intranet. Det gjorde FOA, og så begyndte processen. ”Anette Wittenberg fra IntraTeam beder alle deltagere om en bunke screenshots fra deres intranet, strategier, brugertests samt statistikker mv. Det fik vi samlet i en kæmpe mail og sendt afsted,” forklarer Andreas. ”Derefter får man tilsendt et spørgeskema med 293 spørgsmål. Vi satte os sammen og besvarede dem så godt vi kunne. Det tog nogle timer. Det gode var, at vi allerede har ret godt styr på vores intranetstrategi.” Efter FOA havde udfyldt spørgeskemaet, kom Anette fra Intrateam på besøg i fire timer. ”Det føltes næsten som at være til eksamen,” siger Richard med et smil. ”Vi blev stillet en masse spørgsmål ud fra det store spørgeskema og vi skulle vise alt på vores intranet og redegøre for vores valg. Der var også masser af sparring og forslag til, hvad vi kunne gøre på vores intranet,” fortæller Andreas.

Efter mødet med Anette blev der sendt et spørgeskema ud til alle FOA’s brugere. De fik en e-mail med et link til et spørgeskema, hvor brugerne kunne svare på spørgsmål om deres opfattelse af FOA NET.

En uge før overrækkelsen af prisen kontaktede Anette os. ”IntraTeam havde benchmarket deltagerne ud fra de spørgeskemaer, der var kommet retur fra brugerne og alt det andet materiale. Anette fortalte lidt om resultaterne, og jeg troede sgu ikke rigtig på, at vi havde vundet. Men samtalen endte med, at hun sagde, at nu skulle vi gøre os klar til at lave en engelsk præsentation, for det var os der havde vundet. Og det allerbedste var, at baggrunden for vores sejr blandt andet skulle findes i at vores brugere er de mest tilfredse,” siger Andreas smilende.

”Vi modtog prisen, på vegne af FOA, på IntraTeam Event – foran deltagere fra 16 forskellige lande. Det var en super god dag. Og så tog vi hjem og planlagde en reception for alle i FOA, der har noget med intranettet at gøre, så vi rigtigt kunne fejre prisen med alle dem, der har været med til at lave intranettet,” siger Richard.

”Det var en god oplevelse at være med til det hele – også selv hvis vi ikke havde vundet. Vi fik meget at tænke over og har nu nogle ideer til, hvad vi kan gøre for at gøre vores intranet endnu bedre. Men det er da fedt at vinde. Det gav også stolthed at vinde internt i virksomheden,” slutter Andreas.

    FOA NET teamet Martin Terp, Andreas Engbo, Bitten Eskerod Dige, og Richard Holst, på toppen af FOA med IntranetPrisen 2017

Faktaboks

  • FOAs intranet hedder FOA NET
  • FOA NET fylder snart 18 år
  • Vil du deltage næste år så se mere her på Intrateams hjemmeside
  • Der var ti andre virksomheder der deltog i årets intranet, to intranet kom i finalen.

Tre tips fra FOA til jer der vil deltage:

  1. Hav strategierne og de mange øvrige papirer på plads. Det har været en kæmpe fordel for os, at vi er gode til at skrive strategier og formål mv. ned for vores intranet.
  2. Analyser og brugertests. Vi har lavet nogle brugertests og har tal på hvor meget vores intranet bliver brugt, det var der også brug for.
  3. Sæt tid af til det. Vi har nok brugt ca. 3 hele dage til det hver i denne proces, men man får virkelig også noget ud af det i form af feedback og ideer.

Hvad er i topbaren på Wizdom Add-in?

Kuverten

Klik på kuverten og vælg hvilke Noticeboard kanaler du gerne vil have e-mail notifikationer på. Så får du en mail hver gang der er noget nyt i de kanaler du har valgt.

Tragten

Her vælger du de Noticeboard kanaler du vil have notifikationer fra i din topbar. Notifikationerne kommer på klokken.

Personen

Her er der de omtaler der er af dig, så hver gang nogen @-omtaler dig, vil du kunne se det her. Klik på ikonet og du kan se hvem og hvor du er blevet omtalt.

Taleboblen

Det er her du kan se alle dine ulæste kommentarer. Hver gang nogen kommenterer på en af de nyhedskanaler du følger kommer der en boble med et tal i.

Klokken

Her kan du se Ulæste nyheder på noticeboard, ud fra de kanaler du har valgt at følge i tragten. Topbaren følger dig på alle sider og så vil du kunne se om der er kommet nye nyheder overalt på intranettet. Når der er nye nyheder står der en lille boble med et tal i.

Kontrolpanet

Det eneste ikon der åbner op på en ny fane. Dette linker dig direkte over i vores Wizdom app. Alle kan se den, men adgangen er ud fra hvilke rettigheder brugerne har til jeres intranet.

 

Working Out Loud – Gi’r det mening?

Udnytter I jeres intranet til at vidensdele og inddrage hinanden i jeres arbejde? Hos Webtop bruger vi dagligt vores noticeboard til at efterspørge ekspertviden blandt vores kollegaer eller til at dele vores arbejde så alle kan få glæde af det. På den måde er der altid noget spændende nyt på forsiden og vi får en oplagt mulighed for at kommunikere med kollegaer vi ellers ikke arbejder tæt på i hverdagen.

På årets Wizdom konference havde Berit Krickhahn fra Advice et oplæg om Working Out Loud – gik du glip af konferencen eller har du brug for en genopfriskning kan du gense hendes slides eller finde hovedpunkterne i denne sketchnote fra konferencen.

 

Notifikationer fra Wizdom erfagruppen på LinkedIn

For at være sikker på at du ikke går glip af en eneste opdatering i vores LinkedIn erfagruppe kan du slå notifikationer til. Se gif’en for at se hvordan du slår det til. Så får du en mail hver gang der er en opdatering i gruppen.

Nye ansigter i Webtop

Vi har gennem det sidste år haft mange spændende opgaver hos Webtop, og for at kunne løse opgaverne for jer, har vi løbende ansat flere konsulenter, projektledere, udviklere og hjælpende hænder. I løbet af det sidste år er det alene i Vejle-afdelingen blevet til 10 nye ansigter. Derfor var vi inden påske på en slags ryste-sammen-tur, hvor vi gennem mord-mysterier, kamp, blå mærker, stang-tennis og grillmad fik styrket vores forhold og samarbejde.

På turen blev der udvist masser af engegement og god energi – og så slog et af vores teams Paintballfabrikken’s rekord i at løse mysterier i deres Escape Room!

De 10 nye folk er:

Daniel Pethjen, Konsulent og Udvikler

Birgitte Bjørn, Projektleder og Scrum master

Christina Møller Andersen, Projekt koordinator

Morten Sponholtz, HR Manager

Peter Thomsen, Service og Intern IT

Simon Larsen, Graduate

Jannik Grausen Fischer, Graduate

Louise Bjerregaard, Graduate

Malthe Nielsen, Praktikant

Jacob Barlach, User adoption specialist.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

 

Vil du gerne modtage vores nyehdsbrev fremover? Tilmeld dig her!

Top
Share This